miercuri, iunie 09, 2010

Hai sa ne contrazicem!

Am vrut sa scriu despre cearta si discutii in contradictoriu, asa ca am inceput sa caut ce gandesc altii despre asta. Am dat peste un articol pentru care m-as fi raţoit la autoare...
Am zile in care imi face mare placere sa intalnesc un interlocutor care sa ma contrazica. Imi plac polemicile - dar neaparat cordiale - si cred ca, uneori, poate fi un exercitiu folositor sa faci schimb de argumente…

De foarte multe ori, insa, ma irita incapatanarea unora de a-si sustine punctul de vedere pana in panzele albe, chiar daca mi se pare evident ca nu au dreptate, iar cei din jur se aliaza in a-i combate. Am intalnit si personaje care considera ca e o chestiune de onoare sa nu renunte la parerea lor, chiar daca ajung sa isi dea seama ca nu e tocmai corect ce sustin ei, dar nu vor sa recunoasca asta in fata celorlalti. Si inteleg ca eu insami gresesc, adesea, nereusind sa imi pastrez calmul intr-o conversatie, oricat de incrancenata ar ajunge ea.
Cum sa facem sa ne putem contrazice unii pe altii fara sa ne suparam? Cum sa doboram elegant argumentele altuia, in asa fel incat nimeni sa nu plece din conversatie cu un gust amar? Si, mai ales, cum sa facem sa nu ajungem nici noi, nici ceilalti, in situatia in care sa plecam trantind usa si sa promitem ca nu ne vom intoarce niciodata?
Probabil ca exista o arta de a purta dialoguri spinoase, dar cei mai multi dintre noi nu o stapanim. De unde am putea, totusi, invata, sa transformam in avantaj un punct de vedere diferit de al celorlalti? Din carti? Din viata? Din propriile noastre suferinte?…

2 comentarii:

Anonim spunea...

Era sloganul ala american "Make love, not war."
Certurile sunt nasoale. Si discutiile in contradictoriu sunt cam pe aceeasi treapta. E simplu sa asculti o parere, pentru ca la urma urmei, daca esti destept, iti dai seama ca nu te pune nimeni sa fii de acord cu ceea ce spune vecinu.
>:D< take care!

Irina Cristescu spunea...

1. Conversatia este o arta. Nu se reduce la polemici care sa mascheze dorinta noastra de a avea dreptate, nu se refera la "placerea sa intalnesc un interlocutor care sa ma contrazica".

2. Conversatia trebuie sa fie o negociere a polemicilor. Obiectivul: gandirea pe care o propui sa fie una sanatoasa si sa ii poti ajuta pe altii sa lase deoparte ceea ce sfideaza logica anumitor modalitati de percepere.

3. Important! Nu orice polemica poate fi surmontata. Pentru ca argumentele, pana la urma, evidentiaza doua sisteme diferite de raportare la anumite problematici. Vom observa antrenandu-se pattern-uri care se aseamana si/sau altele care se deosebesc.
Putem incerca sa intelegem ceea ce prezinta interlocutorul, fara a fi insa de acord cu ceea ce spune.

4. De retinut: flexibilitatea in gandire si orgoliul sunt doua caracteristici ale interlocutorilor care atenueaza sau intensifica polemica.
Practic, ciocnirea la nivel conversational poate fi - precum in fizica - plastica sau elastica. Fie se ajunge la o concluzie comuna, fie cei doi sunt destul de inteligenti incat sa opreasca razboiul ideatic data fiind constientizarea punctelor de vedere opuse, urmand sa rumege punctele de vedere ale celuilalt in propriul timp si maniera caracteristica pentru a vedea apoi daca viziunea se schimba sau nu.

A sti cand sa spui stop chiar daca nu se ajuge la concluziile tale, a te limita la a iti expune viziunea constientizand ca nu ai cum sa ii impui celuilalt sa o adaopte oricat de corecta si logica ar fi sunt 2 etape care ne scutesc de continuarea unor polemici in van.

Trimiteți un comentariu

Comenteaza linistit


This Traveler IQ challenge compares your geographical knowledge against the Web's Original Travelogue's other 4,648,395 travelers who have taken this challenge as of Wednesday, October 14, 2009 at 09:23AM GMT. (TravelPod is part of the TripAdvisor Media Network)